שושנה רבינוביץ | משרד עורכי דין Shoshana Rabinowitz | Law Office

דגל ישראל דגל הולנדדגל אנגליה

חיפוש

מזכר לעוסקים – חובות בהתאם למאגר "אל תתקשרו אלי"

ב- 1.1.23 ייכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן, התשנ"א – 1981 האוסר על פנייה שיווקית טלפונית של עוסק למספרי טלפון שנרשמו במאגר "אל תתקשרו אלי" המנוהל על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

מדובר בכל "פנייה שיווקית" שיש בה שיחה בין עוסק (או מי מטעמו) לצרכן במטרה להתקשר בעסקה, בין תוך כדי הפנייה ובין במועד מאוחר יותר, ובכלל זה הצעה לקבל נכס או שירות ללא תמורה, בהנחה או תוך מתן הטבה. "עוסק" הינו כל מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק, כולל יצרן.

צרכן יכול לרשום במאגר את מספר הטלפון שלו או של כל אחד אחר (למשל הוריו המבוגרים). ניתן לשנות את המספר או להסירו מהמאגר בכל עת. נרשם מספר טלפון במאגר, האיסור להתקשר לאותו מספר הינו בתום 15 ימים מיום הרישום.

עוסק או מי מטעמו לא יפנה בפנייה שיווקית לצרכן שמספר הטלפון שלו רשום במאגר, לרבות במטרה לשכנעו להסיר את מספר הטלפון שלו מהמאגר. נרשם מספר טלפון במאגר, חזקה כי הצרכן סירב לקבל פנייה שיווקית לאותו מספר טלפון.

אופן התנהלות:

עוסק אשר מעוניין לפנות בפניה שיווקית לצרכן יבדוק תחילה שמספר הטלפון שאליו הוא מבקש לפנות אינו רשום במאגר. גם אם הפנייה תיעשה מטעם עוסק אחר למספר טלפון הרשום במאגר, יראו את הפנייה כאילו נעשתה גם בידי העוסק שמטעמו היא נעשתה.

האיסור לפנות לא חל במקרים הבאים:

  1. עוסק הפונה לצרכן בפנייה שיווקית לאחר שהצרכן פנה אליו וביקש ממנו כי יחזור אליו באמצעות שיחה;
  2. עוסק הקשור לצרכן בעסקה מתמשכת שפונה לצרכן בפנייה שיווקית בתקופת העסקה ולגבי אותה עסקה, לרבות בעניין שינוי תנאיה; יש לשים לב כי באותה פניה לא ניתן לעניין את הלקוח בעסקה אחרת או הארכתה של העסקה הקיימת אלא אם כן ביקש הצרכן מיוזמתו, במסגרת הפנייה המותרת, להאריך את תוקפה של העסקה הקיימת;
  3. עוסק שהצרכן נתן לו הסכמה מפורשת ונפרדת לפנייה שיווקית אליו, ובלבד שהסכמה זו לא הושגה באמצעות פנייה בשיחה למספר הטלפון של הצרכן; הסכמה כאמור תינתן במסמך נפרד בכתב, ובכלל זה בדרך אלקטרונית, ויובהר בו כי אין בהסכמה לפנייה השיווקית כאמור כדי להעיד על הסכמה לביצוע עסקה כלשהי בין הצרכן לעוסק; הסכמה כאמור תהיה בתוקף לשנה לכל היותר אלא אם כן הצרכן חזר בו מהסכמתו קודם לכן, וניתן להאריך את תוקפה, בהסכמת הצרכן בדרך האמורה, בשנה לכל היותר בכל פעם.
  4. צרכן שפנה מיוזמתו לעוסק ונתן לו הסכמה מפורשת לפנייה שיווקית אליו מאותו עוסק; ההסכמה תהיה בתוקף לשנה, אולם הצרכן רשאי לחזור בו מהסכמתו בכל עת;

נטל ההוכחה שהצרכן הסכים לקבל את הפנייה השיווקית כאמור, מוטלת על העוסק.

על מנת לעמוד בהוראות החוק, על העוסק להירשם למאגר באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (באיזור ייעודי לעוסקים). עוסק חייב לבדוק אם מספרי הטלפון אליהם הוא מעוניין להתקשר בפנייה שיווקית רשומים במאגר. הבדיקה תתבצע בפרק זמן שלא יעלה על 15 ימים הקודמים למועד הפנייה השיווקית.

עוסק יוכל לבצע את הבדיקה באתר בדרכים שונות: באמצעות הקלדת מספר טלפון ספציפי או באמצעות קובץ ייעודי שבו יזין את מספרי הטלון שהוא מעוניין לבדוק.

כמו כן ניתן לבדוק את המספרים באמצעות ממשק להעברת נתונים כפי שיפורסם באתר הרשות. הסברים טכניים לשתי הדרכים (ואפשרות פנייה למוקד הטכני של הרשות) ניתן למצוא באתר הרשות https://www.gov.il/he/departments/news/cpfta_dncapi

הרשות פרסמה באתר שלה מפרטים טכניים לגישה למאגר. מאחר ומדובר בהליכים טכנולוגיים לא פשוטים עולות שאלות רבות מצד ציבור העוסקים. ניתן לפנות לרשות בשאלות.

פניה שיווקית של תאגיד למי שנרשם למאגר ולא נתן לזה הסכמה מפורשת כאמור לעיל, מהווה הפרה שבגינה הרשות רשאית, נכון להיום, להטיל עיצום כספי בסך 46,080 ש"ח (ואם אינו תאגיד 25,610 ש"ח)

התיקון לא חל על תאגיד בנקאי, מבטח או סוכן ביטוח, נותן שירותי תשלום או נותן שירותים פיננסיים כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פינסיים מוסדרים), התשע"ו – 2016, זאת משום שתחומים אלה  מוחרגים  מהחלת חוק הגנת הצרכן.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן