מאגר מידע הוא אוסף של מידע, המוחזק באמצעי מגנטי או אופטי והמיועד לעיבוד ממוחשב. "מידע" מוגדר כ נתונים על אישיותו של אדם, מעמדו האיש, צנעת אישותו, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, הכשרתו המקצועית, דעותיו ואמונתו. בין מאגרי מידע ניתן לכלול רשימת לקוחות, רשימת עובדים וכו'.
הרשם למאגרי מידע הוציא לאחרונה טיוטת הנחיה בנושא תחולת הוראות החוק על זכות העיון בשיחות קוליות, בצילומי וידוא וכל סוגי מידע דיגיטלי (הנחיה 1/2016).
השיח בין צרכן לעסק כבר מזמן לא רק מתנהל במקום העסק בלבד אלא מבוצעת לעיתים דרך שיחות טלפון, שיחות צ'אט באינטרנט ואף באמצעות שיחות וידוא. שיחות כאמור, נשמרות על ידי בעל העסק באופן דיגיטלי. ישנם עוסקים שמחויבים להקליט ולשמור שיחות אלו מכוח חוק, נוהל או רישיון. אחרים מקליטים ושומרים את השיחות לצורך בקרה, אימות העסקה, שיפור השירות, ניתוח התנהגות צרכנית, הסקת מסקנות לצורך בניית אסטרטגיית שיווקיות ועוד.
ההנחיה באה להבהיר כיצד הרגולטור מפרש את המונח "מידע" כאשר אותו מידע נמסר דרך שיחות ונשמר באופן דיגיטאלי, וכן את זכותו של הציבור לעיין במידע כאמור.
נשאלת השאלה האם המידע שנאסף בשיחות ניתן להגדיר כמידע על פי ההגדרה בחוק? הרשם סבור שכן. לדעתו, גם מידע שלא בהכרח נופל תחת ההגדרה, הופך לכזה אם יוצלב עם מידע אחר. עמדה זו מבוססת על הפסיקה.
ראה למשל עת"מ 24867-02-11 איי.די.איי נ' רשם מאגרי המידע:
"בסביבה דיגיטלית כל פריט מידע ניתן לשמירה ועיבוד בקלות יחסית. כמות המידע הנאגר והאפשרויות לגזור ממנו מסקנות עצומה בהיקפה"
וכן עע"מ 1386/07 עיריית חדרה נ' שנרום בע"מ, בו נקבע כי מידע "תמים" לכאורה, שמצטרפים אליו נתונים בדבר שמותיהם וכתובתם של אנשים מאפשר גם הסקת מסקנות וקבלת מידע על יכולתם הכלכלית, עיסוקם וכדומה.
משכך, קובע הרשם כי יש להתייחס לאוסף מידע דיגיטלי כאל מאגר מידע לכל דבר והוא כפוף לכל החובות הקבועות בחוק, לרבות חובת רישום המאגר וזכות העיון בו.
הרשם מתייחס בטיוטת ההנחיה גם לאופן מתן זכות העיון ומציין כי יש לאפשר גישה למידע המבוקש על ידי משלוח קבצים למבקש באמצעות הדואר האלקטרוני.
עם זאת, העוסק צריך לוודא כי הוא מוסר מידע ספציפי ופרטני בלבד (כדי לא לפגוע בפרטיות של אחרים) וכן עליו לנקוט באמצעים נאותים לזיהוי המבקש ולאבטחת המידע.
אין ספק כי ההנחיה, אם וכאשר תיכנס לתוקף, מטילה אחריות וחבות על בעלי עסקים הנוהגים לשמור את שיחותיהם עם לקוחותיהם ומצריכה היערכות לא מבוטלת.